niedziela, 22 lutego 2015

Oscary 2015: moje typy



Już dziś w nocy poznamy tegorocznych laureatów Nagrody Akademii. To ostatni moment na obstawienie typów, więc postanowiłam stworzyć jeden z tysięcy podobnych wpisów z przewidywaniami w głównych kategoriach ;) Tym razem udało mi się obejrzeć o wiele więcej nominowanych filmów, niż zazwyczaj. Z kilku napisałam recenzję:


Oto moje typy (kursywą zaznaczam tytuły, które widziałam, a podkreślam moich faworytów do zwycięstwa)

NAJLEPSZY FILM

Birdman
Boyhood
Gra Tajemnic
Grand Budapest Hotel
Selma
Snajper
Teoria Wszystkiego
Whiplash

Tak, wiem, że GBH i Whiplash nie mają największych szans na otrzymanie statuetki w tej kategorii, jednak nie zmienia to faktu, że to tym filmom najbardziej kibicuję. Według osób, które na Oscarach znają się lepiej niż ja, o triumf powinny powalczyć Boyhood i Birdman. Z tej dwójki wolałabym film Iñárritu, bo choć Boyhood jest czymś wyjątkowym, to jednak bardziej oczarował mnie Birdman.

NAJLEPSZY AKTOR PIERWSZOPLANOWY

Michael Keaton – Birdman
Steve Carell – Foxcatcher
Benedict Cumberbatch – Gra tajemnic

Bradley Cooper – Snajper
Eddie Redmayne – Teoria wszystkiego

Kreacja Keatona jest nieziemska – co jeszcze można tutaj dodać? Jego wielkim rywalem jest Redmayne. Jeśli chodzi o Carella, to zagrał bardzo dobrze, jednak zachwyty nad jego rolą w Foxcatcherze to chyba efekt dysonansu, ponieważ niewielu się po nim takiej kreacji spodziewało.

NAJLEPSZA AKTORKA PIERWSZOPLANOWA

Marion Cotillard – Dwa dni, jedna noc
Reese Witherspoon – Dzika droga
Julianne Moore – Still Alice
Felicity Jones – Teoria wszystkiego
Rosamund Pike – Zaginiona dziewczyna

Kategoria, o której właściwie wiem najmniej – widziałam tylko dwa filmy: Pike w Zaginionej dziewczynie mnie nie zachwyciła (zagrała dobrze, jednak czy na Oscara?). O wiele lepiej wypadła Felicity Jones i myślę, że stanowi duża konkurencję dla typowanej do zwycięstwa Moore.

NAJLEPSZY AKTOR DRUGOPLANOWY

Edward Norton – Birdman
Ethan Hawke – Boyhood
Mark Ruffalo – Foxcatcher
Robert Duvall – Sędzia
J.K. Simmons – Whiplash

Jeśli statuetka nie powędruje do rąk J.K. Simmonsa, to będę bardzo rozczarowana – według mnie to jego rola życia i niedocenienie jej byłoby ogromną pomyłką. Nie obraziłabym się jednak, gdyby zamiast niego nagrodzeni zostali Edward Norton czy Robert Duvall, świetni w swoich rolach.

NAJLEPSZA AKTORKA DRUGOPLANOWA

Emma Stone – Birdman
Patricia Arquette – Boyhood

Laura Dern – Dzika droga
Meryl Streep – Tajemnice lasu
Keira Knightley – Gra tajemnic

Myślę, że w tej kategorii nie ma większej konkurencji dla Arquette, która wcielała się w swoją rolę przez dwanaście lat, cieszyłabym się jednak również ze statuetki dla Stone – do tej pory jej nie doceniałam i bardzo zaskoczyła mnie swoją kreacją. Chociaż uwielbiam Keirę, sądzę, że jej rola w Grze tajemnic nie zasługuje na statuetkę.

NAJLEPSZY REŻYSER

Alejandro González Iñárritu – Birdman
Richard Linklater – Boyhood
Bennett Miller – Foxcatcher
Morten Tyldum – Gra tajemnic
Wes Anderson – Grand Budapest Hotel

Co w tym towarzystwie robi Tyldum? Tego nie wie chyba nikt. Podejrzewam, że statuetką zostanie nagrodzony Linklater, który porwał się na niezwykły projekt i ukończył go z sukcesem. Po cichu liczę jednak na to, że sprzed nosa Oscara mu zgarnie Wes Anderson, jednak wiem, że jest to bardzo mało prawdopodobne.

NAJLEPSZY SCENARIUSZ ORYGINALNY

Armando Bo, Alexander Dinelaris, Nicolás Giacobone, Alejandro González Iñárritu – Birdman
Richard Linklater – Boyhood
E. Max Frye, Dan Futterman – Foxcatcher
Wes Anderson – Grand Budapest Hotel

Dan Gilroy – Wolny strzelec

Może Anderson zostanie nagrodzony chociaż w tej kategorii? Niewątpliwie na to zasługuje. Nie liczyłabym na sukces Boyhood czy Foxcatchera.

NAJLEPSZY SCENARIUSZ ADAPTOWANY

Graham Moore – Gra tajemnic
Jason Hall – Snajper
Anthony McCarten – Teoria wszystkiego
Paul Thomas Anderson – Wada ukryta
Damien Chazelle – Whiplash

Nie mam pojęcia, kto może wygrać w tej kategorii. Chciałabym, aby Oscara zdobył Chazelle, który napisał bardzo dobrą historię, zaś ani Gra Tajemnic, ani Teoria Wszystkiego nie porwała mnie scenariuszowo. Pewnie wyjdzie tak, że wygra jeden z dwóch filmów, których nie widziałam.

NAJLEPSZA MUZYKA ORYGINALNA

Alexandre Desplat – Gra Tajemnic
Alexandre Desplat – Grand Budapest Hotel
Hans Zimmer – Interstellar
Gary Yershon – Mr. Turner
Jóhann Jóhannsson – Teoria wszystkiego

Nie jest tajemnicą, że największe szanse ma w tej kategorii Desplat ;) I gorąco mu kibicuję, ponieważ soundrack do GBH jest niesamowity, zaś ten do gry Tajemnic ustępuje mu jedynie nieznacznie. Duże szanse ma także Jóhannsson, który skomponował coś pięknego.

NAJLEPSZE ZDJĘCIA

Emmanuel Lubezki – Birdman
Robert D. Yeoman – Grand Budapest Hotel
Łukasz Żal, Ryszard Lenczewski – Ida

Dick Pope – Mr. Turner
Roger Deakins – Niezłomny

Kogo mam wytypować w tej kategorii? Zarówno Lubezki, Yeoman i Żal/Lenczewski moim amatorskim zdaniem zasługują na statuetkę.


Oto moje bardzo życzeniowe typy w najważniejszych kategoriach. W filmach nieanglojęzycznych widziałam jedynie naszą Idę (Lewiatan czeka w kolejce, niestety z nim nie zdążyłam), więc mogę trzymać za nią kciuki bez żadnych wątpliwości (film właściwie mi się podobał, jednak nie uważam, aby był wybitny) ;)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...